Årets första amaryllis och årets andra Dinner Safari!




Söta amaryllisen fick vi i Lördags. Jag hade ingen kruka som passade så jag använde pappret vi fick den i, knöt ett band runt och ställde den på ett fat. Fina ljusstakarna är köpta på Nice presenter.

Gokväll!

Kommer ni ihåg att vi hade Dinner Safari här i vårt område i våras? Om inte så kan du läsa om det HÄR.

På Lördag är det dags igen!
Det går till på samma sätt men denna gång är det för hela Örebro och det krävs en inbjudan för att vara med, troligtvis för att det skulle bli alldeles för stort annars. Jag tror ändå att vi skulle bli 112 par!!!:)
Dinner Safarin ordnas av en herrklubb här i Örebro som heter Round table 7.

För de som inte vet vad ett Dinner safari är så går det till så här:
Du och din partner bjuder två andra par på en rätt (förrätt,varmrätt eller efterrätt) och blir sedan hembjudna till två andra par för resterande rätter. Allt som allt kommer man få äta middag tillsammans med sex andra par på tre olika adresser i Örebro. Transport mellan rätterna sker med bil ( vi behöver inte köra själva utan transporten står ÖSK ungdom för) 
Varje par får också ett brev som ska läsas vissa tider, där står vart alla paren ska bege sig för nästa rätt. De par som har efterrätten får ett brev där det står vart alla ska infinna sig för efterfesten som sker efter middagen, hängde ni med? Är inte så krångligt som det låter däremot är det mycket jobb som ligger bakom. Stor eloge och beundran till dem som håller i detta!

Nu undrar ni såklart vilken rätt vi fick?:)

Förrätten!

Den rätt jag önskade faktiskt! Då har man tid och förbereda och sen kan man njuta av resten av middagen mycket avslappnat:) Perfekt!

Jag funderar på att göra grön ärtsoppa som jag sett på många ställen men som vi aldrig gjort, någon som prövat det? Sen tänkte jag göra västerbottenchips till, men jag tar gärna emot tips på förrätter som inte är allt för svåra.
Kan gärna få vara rätt lätta faktiskt, men goda såklart!:)
Tipsa!!!

Nu blir det kvällsmys!

Kram på er


Kommentarer

  1. Va kul! Nackdelen med att bo så litet som vi gör här i Sälen. Här känner alla varandra typ. En sak som jag hajade till på var vilka som anordnar dinner safarin. Herrklubben round table rimmar inte bra här uppe. Vågar knappt berätta vad de gör när sådana klubbar huserar på fjället på de årliga sammankomsterna 😯 Din kille är inte med hoppas jag? Trevlig kväll/Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nog många olika herrklubbar. Synd att du träffat på de sämre varianterna.
      Kram Sofi

      Radera
  2. Har med införskaffat mig en amaryllis:) O hyacineter och idag har jag lyssnat på julmusik heeeela dan;-)
    O nu är jag heeeelt slut så nu blir det soffan resten av kvällen. Ska först natta liten loppa:)

    Jag tycker att en jordärtskockssoppa är riktigt gott! Den kan du förbereda tom dan innan om du vill och jättegott med västerbottenchips till :)
    Här hittade jag ett recept på den: http://www.recept.nu/emil---leksand/soppor-och-grytor/gronsaker--potatis-och-andra-rotfrukter/jordartskockssoppa/
    Du kan ju knapersteka lite bacon i tärningar istället om du vill:)
    Lycka till vännen!
    Nu ska tänder borstas här;-)
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  3. Kräftsoppa är en riktig höjdare. Finns många goda recept med kräftost i och är relativt lätt men väldigt gott att göra :) Mumsigt att skiva baguetter o ringla på olivolja o flingsalt o köra några minuter i ugnen till. :)

    SvaraRadera
  4. Hejsan, 3xknäcketapas är gott å lite ovanligt. Jag finhackar gustafskorv (el rökt skinka) &saltgurka torka den på papper efter. Blanda med lite creme fraiche. Peppra.
    Laxröra med purjo&wasabi...och en med färskost&serranoskinka kanske.
    Bryt ett hårt knäcke i 3 ca5-6cm grova bitar. Dekorera med örter. Servera med en kall öl typ oppigårds. :))
    Håller med ovan ang RT. Hela sverige är i Sälen v4. Ojoj! Ökänt!
    Irene



    SvaraRadera
  5. Så roligt. Har hört talas om dinner safari innan och det verkar vara hur roligt som helst! :)

    Ha en mysig fredag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Vad glad jag blir att du lämnar en kommentar!:)

Populära inlägg